Ada Hoornweg
De Taling 44
7609 VC Almelo
06-36368214 (na 18.00u)
info@rt-opderails.nl
Schrijf-motorische problemen

Al heel vroeg in zijn leven krijgt een kind belangstelling voor schrijven.
Als het twee jaar is en een potlood in handen krijgt, dan zal het hiermee al gauw een teken proberen neer te zetten. Deze tekens hebben in eerste instantie nog weinig overeenkomst met de uiteindelijke letters die het kind zal leren.
In dit eerste stadium van schrijven zien we vooral krabbels op het papier ontstaan. Geleidelijk gaan deze steeds meer de vormen van letters aannemen.
Op ongeveer vierjarige leeftijd is er een duidelijk verschil tussen letters en een tekening.

Deze ontwikkeling is in grote mate afhankelijk van wat het kind ziet in zijn directe omgeving. Ziet uw kind u wel eens een boodschappenbriefje schrijven?
Grote kans dat uw kind u wil imiteren en ook wil schrijven. Het is van groot belang dat dit gestimuleerd wordt; u kunt uw kind zo een goede start meegeven aan het begin van het schrijfonderwijs in groep 3.

Netjes leren schrijven is een ingewikkelde zaak, daar heb je wel een paar jaar voor nodig. Tot en met groep 5 leert een kind alle letters en wat daarbij hoort.
Wanneer een kind problemen heeft met b.v. het onthouden van de vorm van de letters, niet meer weet waar het moet beginnen of zijn motoriek niet voldoende ontwikkeld is, kunnen er schrijfproblemen ontstaan.

Om de juiste hulp te kunnen bieden is een gedegen schrijf- motorisch onderzoek nodig. Maakt u zich zorgen om de schrijfresultaten van uw kind en is er, ook na de nodige hulp op school, nauwelijks verbetering te zien?
Neem dan gerust geheel vrijblijvend contact met mij op.